در انستیتو ورزش استرالیا، ما این فرصت را داشتیم که بر روی نیاز به مایعات و الگوی نوشیدن بازیکنان نخبه بسکتبال و نت بال مطالعه کنیم، این مطالعه برای بازیکنان نخبه رده سنی پایین تر در همه تیم های ملی تنظیم شد. ما وضعیت هیدراتاسیون را در آغاز هر روز با استفاده از شاخص های مربوط به ادرار بازیکنان بررسی می کردیم. ما همچنین به میزان تمرین و مسابقات توجه می کردیم تا مقدار معمول از دست دادن عرق و میزان موفقیت بازیکن در نگهداری آب را در طول دوره فعالیت ببینیم (تصویر 3-2 را ببینید) ما دریافتیمکه بازیکنان نخبه مرد بسکتبالیست در طول تمرینات شدید در اردو بطور متوسط ml900 عرق در ساعت در طول تمرین در یک روز سرد (دمای داخل استادیوم حدود oC 12 بود) از دست می دهند.

حتی اگر تصور کنیم همه بازیکنان تمرینات یکسانی انجام می دهند، میزان از دست دادن عرق بین ml1200-600 در ساعت تفاوت می کند. استفاده از بطری های آب کنار زمین و پیدا کردن فرصت برای نوشیدن آب در بین غوغای بازی به بازیکن اجازه می دهد که بطور معمول نیمی از آنچه از دست داده را جبران کند. پس از پایان یک جلسه 2 ساعته، میانگین کاهش آب بدن فقط 1 درصد وزن بدن بود که در محدوده راهنماهای تکنیکی حفظ آب بدن می باشد. هر چند کاهش بیشتر از 2 درصد وزن در چندین نفر از بازیکنان وجود داشت و ما قضاوت کردیم 15 تا 17 نفر از بازیکنان جلسه تمرین را با وضعیت کم آبی بدن ناشی از فعالیتهای روز قبل آغاز کرده اند. به نظر میرسد (پیشنهاد می شود) که روش  نوشیدن ناکافی توسط برخی از بازیکنان منجر به سطحی از دهیدراتاسیون می شود که در نتیجه آن عملکرد آنها در طی تمرین کاهش می یابد. واضح است که در 2 جلسه تمرین در یک روز بسیار مشکل است فرد هیدراته بماند حتی اگر در زمستان باشد. با فعالیت دیگر ما در AIS بر روی بازیکنان، همانگونه که پیش بینی می شد از دست دان عرق در طی مسابقات و تمرینات در تابستان بالاتر از زمستان بود. حتی اگر شرایط سالن بسیار نزدیک به آب و هوای بیرون نبود. همچنین ما مشاهده کردیم که بازیکنان در آب و هوای سرد کمتر مایعات می نوشند و بطور کلی کاهش مایعات در آنها مشابه یا حتی بیشتر، در زمستان دیده می شود. میزان عرق در طول مسابقات بیشتر از زمان تمرینات و میزان عرق در بازیکنان مرد بیشتر از بازیکنان زن بود. هر چند متوسط وضعیت مشاهده شده جایی برای نگرانی نداشت، اما برخی از بازیکنان مشخصاً به خوبی در شرایط هیدراته نبودند. نتایج مشابه در بررسی AIS در بازیکنان نت بال دیده شد.

اهمیت بازیابی انرژی و مایعات در طول فعالیتهای بسکتبال و نت بال چقدر است؟ چندین مطالعه شامل ورزشهای stop-start یا ورزشهایی مانند تنیس، فوتبال و کارکت نشان داد که کم آبی بدن (دهیدراتاسیون) و دریافت ناکافی انرژی باعث ایجاد خستگی می شود که بر روی وضعیت جلسه تمرین اثرگذار است. وقتی بازیکنان در طول جلسه تمرین مایعات و کربوهیدرات استفاده می کنند این خستگی کاهش می یابد. محاسن آن شامل بازده بیشتر (طی کردن مسافت بیشتر با سرعت بالاتر بخش پایان مسابقه) و حفظ بهتر مهارت و تمرکز می باشد. چندین مطالعه بطور خاص بر روی بازیکنان بسکتبال متمرکز شده است.

  • پسران نوجوان دربازی 2 on 2 در سالن کامل مسابقه برای 40 دقیقه بازی کردند و تست های مهارتی و فیزیکی در هر سری تکرار شد. در یک مسابقه بازیکنان برای جبران عرق، آب نوشیدند و در مسابقه دیگر، مایعات مصرف نشد و کاهش مایعات در حدود 2 درصد وزن بدن بود که در پایان بازی محاسبه گردید. کم آبی بر روی ارتفاع پرش آنها اثر نکرد ولی باعث اختلال در انجام پرش 30 ثانیه (19% کاهش در امتیاز) و کاهش دقت در هدف گیری (8% کاهش یافت) شد. این تفاوت ها می تواند بر نتیجه یک بازی واقعی اثر گذار باشد.
  • بازیکنان مرد حرفه ای در یک تمرین شبیه به مسابقه در یک min quarters 12×4 در سه دوره وارد شدند. در مسابقه اول بازیکنان با کاهش مایعات به میزان 2% وزن بدن وارد مسابقه شدند در حالیکه برای مسابقه دوم آنها آب یا نوشیدنی های ورزشی را برای رسیدن به تعادل مایعات مصرف کردند. امتیاز پرتاب در شرایط دهیدراته 45%، در حالت مصرف آب 53% و در نوشیدن نوشیدنی های ورزشی 60% بود.کم آبی بدن (دهیدراتاسیون) همچنین توان دو سرعت در سالن را کاهش داد.

اما استفاده از نوشیدنی های ورزشی با اضافه کردن کربوهیدرات ها باعث افزایش عملکرد رشد، تغییر در عملکرد و اجرای سایر مهارت ها شد، اثرات منفی کمبود (کاهش) مایعات را نشان داد و محاسن بیشتر مصرف نویشدنی های ورزشی را در مقایسه با آب مشخص کرد.

بازیکنان بسکتبالیست مرد در سن کالج در 5 نوبت جداگانه در گرما تمرین کردند. آنها مقادیر مختلفی از مایعات را نوشیدند تا به تعادل مایعات برسند یا کاهش مایعات 1 یا 2 یا 3 یا 4% وزن بدن باشد. پس از یک ریکاوری کوتاه آنها وارد یک مسابقه تمرینی شدند. نتایج نشان داد که با افزایش درصد کاهش مایعات بدن عملکرد بازیکنان در سرعت در زمین و شوت در مقایسه با زمانیکه آنها کاملاً هیدراته بودند، کاهش می یابد.

در حقیقت، شدت و مدت یک مسابقه نت بال یا بسکتبال نمی تواند باعث خستگی تغذیه ای در تمام بازیکنان شود. بهتر است در مورد هر فرد بصورت فردی قضاوت شود.

در تورنمنت ها ریسک بالاتری از خستگی تغذیه ای وجود دارد. چون برای بازیکنان سخت است  که کاملاً هیدراته شوند و انرژی خئود را در بین مسابقه ها بازیابی کنند. هر چند در طول دوره تمرینات شدید، بعضی از بازیکنان موفق نمی شوند که در طول جلسات تمرین خود را کامل هیدراته کنند یا انرژی را بازیابی کنند و این می تواند منجر به خستگی شود. این درک باید در بازیکنان ایجاد شود که بطور دوره ای برای ارزیابی نیاز به مایعات کنترل شوند و اینکه چگونه شرایط بهتری ایجاد کنند. همچنین این  تفکر که در طول مسابقات بازیکنان با دریافت نوشیدنی های ورزشی بهتر از دریافت آب می توانند انرژی خود را بازیابی کنند. برخی بازیکنان شاید طعم آنرا دوست ندارند یا لازم است که به میزان انرژی دریافتی خود دقت کنند. اما آنهایی که در مسابقات از قبیل تورنمنت های زیاد شرکت دارند یا برنامه ورزشی شلوغ دارند بهتر است به محاسن آن توجه کنند.