تغذیه ورزشکاران

استاد:دکتر غیاثوند

ترجمه صفحات452- 477

 

 

سطح پایین تر چربی بدن منجر به چالاکی و سرعت بیشتر می شود و به پریدن و رسیدن کمک می کند. سطح چربی بدن بازیکنان نخبه نسبتاً پایین است که نتیجه دو مسئله می باشد: میزان تمرینات و توجه به محاسن لاغر بودن. هرچند در آنها به اندازه ورزشکاران استقامتی چربی بدن کم نشده است. سطح پایین تر چربی در بسیاری از ورزشکاران حتی حرفه ای ها ممکن است تناسب و آراستگی را کمتر کند.

 

اصول تغذیه عمومی

نیاز به انرژی و سوخت، اجبار به تنظیم برای یک روز شلوغ

نیاز به انرژی در بسکتبال و نت بال زیاد است اما اغلب به نیاز بازیکنان براساس رشد و سایز بدنشان بر        می گردد تا به میزان مصرف انرژی در طی برنامه ورزشی آنها. تمرینات و مسابقاتی که تقریباً تمام روز را شامل می شوند معمولاً به اندازه ای که نشان می دهند ، به علت تأکید بر روی تمرین مهارت ها و بازی های شروع- توقف انرژی بالا نمی خواهند. بنابراین ممکن است نیاز به انرژی در بعضی ورزشکاران خصوصاً زنان عملاً بالا نباشد. به عبارت دیگر تحمل نیازهای بالای انرژی در نوجوانان بسکتبالیست تا رشد کامل و رسیدن به یک بازیکن 200 سانتی متری قوی هیکل به نظر سخت می رسد. اصول تغذیه در فصل تمرینات در فصل 1 و 2 با تأکید بر نیاز به انرژی و مواد مغذی به صورت فردی، توضیح داده شده است. فصل 3 شرایط نیاز به انرژی کم یا زیاد را بیان می کند و تنظیم برنامه غذایی مناسب برای هر نوع هزینه (مصرف) انرژی را پیشنهاد می کند.

یک گیم از بازی بسکتبال یا نت بال تهدیدی زیادی برای ذخیره سوخت یک ورزشکار ورزیده محسوب نمی شود. هرچند بازیکنان اغلب برای ترمیم ذخیره انرژی از یک روز تا روز بعد تلاش می کنند و تدریجاً خستگی اثرات تغییر یک برنامه روزانه به برنامه تمرینات و مسابقات جمع می شود. برای ورزشکاران به خاطر زندگی نامنظم و غیر قابل پیش بینی شان تنظیم برنامه غذایی سخت به نظر می رسد و این می تواند به یک عدم تعادل بین نیاز انرژی روزانه و دریافتهای غذایی و نوشیدنی ها در طول روز منجر شود.

دوره تمرینات و مسابقات بطور معمول در شب برگزار می شود و اغلب تا دیروقت ادامه می یابد. برای کسانی که کار تمام وقت یا ورزشکار تمام وقت هستند این یک روز شلوغ تعبیر می شود. شما چگونه غذا خوردنتان را در طول روز تنظیم می کنید تا نیازهای تغذیه ای و منطقی براساس ورزشتان را پاسخ دهید و نزدیک به زمان مسابقه غذا نخورده باشید و همچنین برنامه شما با برنامه خانواده یا هر کس دیگر منطبق باشد؟

وعده های زیرکانه (juggled) اغلب تغذیه نامنظم معنی می شود . یک مسابقه عصر ممکن است دیر وقت تمام شود، بازیکن برای آشپزی بی انگیزه است و نمی تواند جایی را بیرون از خانه برای خوردن پیدا کند یا دقت نمی کند که غذای زیادی را قبل از خواب مصرف نکند.

همچنین ممکن است بازیکن نتواند یا اکراه داشته باشد که قبل از مسابقه یک وعده غذایی مناسب را مصرف کند و در کل روز به خوردن میان وعده هایی [grabbed snacks] که اغلب از نظر کیفیت         تغذیه ای ضعیف اند روی بیاورد. اگر این الگو در هفته ادامه یابد روی هم رفته می تواند وضعیت      تغذیه ای، همچنین اهداف وزنی و چربی بدن را به خطر بیاندازد. بازیکنان پرکار با توجه به برنامه تمرینات، مسابقات و جلسات ممکن است فقط یک شب در هفته بتوانند از وعده غذایی تهیه شده در منزل استفاده کنند. مهمترین وظیفه برای بازیکنان تنظیم یک برنامه منظم غذایی است که همه نیازهای تغذیه ای آنها را تأمین کند، که این به برنامه ریزی برای هفته پیش رو کمک می کند، خصوصاً برای زمانی که تعهدی وجود ندارد یا کار انجام نمی شود یا زمان خاموشی شبانه که خوردن عملی نیست و زمانی که برای مصرف بیشتر اسنک ها و وعده های غذایی کوچک فرصت خوبی پیش می آید.

ممکن است لازم باشد شب ها در خانه برای پختن غذا برای کل هفته و برای آماده کردن وعده هایی که باید فریز شود وقت بگذارید و میز را سریع برای بازی شبانه تمیز کنید. ممکن است لازم باشد یک برنامه غذایی قبل از مسابقه را امتحان کنید و غذای خود را به دو میان وعده قبل و بعد از مسابقه تقسیم کنید. همچنین ممکن است دوست داشته باشید برنامه تنظیمی آن روزها را تغییر دهید و وعده ناهار را وعده اصلی قرار داده و وعده های سبک تر را برای استراحت در روز بگذارید.